liefde

liefde
mijn andere grote liefde....

welkom, welcome

welkom op mijn blog vol met quilt - (en een weinig andere) -verhalen.
Maak het jezelf gemakkelijk, neem er een kopje koffie of thee bij.
Een reactie mag, graag zelfs, maar is geen verplichting. ( doe ik bij anderen ook niet altijd)

welcome to my blog filled with quilt- and some other story's.
Make it cosy for yourself, take a cup of coffee or tea and enjoy.
Placing a comment is nice though no must. ( I haven't always time to do this by others too)

dinsdag 29 november 2011

appels, spruiten en patchwork

Deze week kwam ik tot een ontdekking!!!!
anderen weten dit waarschijnlijk al veel langer maar bij mij kwam het besef pas bij deze foto
this week I made a discovery!!
Others probably known  this already for some time but it shook my mind when I saw this picture.

het is het applecore-patroon....het klokhuis.
Maar bij nader inzien vind ik het toch meer weg hebben van de vorm van deze

It's the applecore-pattern.
But after looking at it more carefully I think it looks more like the always tissues.

Als ik er ooit een quilt van ga maken weet ik nú al zeker dat de titel zal zijn:
Always an apple!!!!!

If I decide to make a quilt of it, I already have a title:
always an apple!!!

Maar voorlopig ben ik nog even bezig met mijn stack&wack.
Ik had de  stof al versneden tot 2x6 lappen die tot een stack gevormd werden.
zo'n stack moet wél goed vastgespeld worden want anders verschuift de stof tijdens het snijden.
Gelukkig heb ik een patroon waar veel punten inzitten, dus eerst een speld recht door een punt door de 6 lagen, die speld rechtop houden en er vlak naast een andere speld vastzetten

But for now I'm still stacking & whacking!
I made already two stacks, each with 6 layers of fabric.
You have to pin a stack properly or else the layers will move.
fortunately my fabicdesign has a lot of points, so I can pin a point all through the 6 layers.
I hold that pin upright and put another pin right beside the first one.
This last pin will hold everything together.

Daarna kon ik de stacks verder versnijden.
Voor dit patroon heb ik 6 banen van elk 5 inch nodig ( de maten kunnen voor elk patroon anders zijn)
dus drie banen per stack.
wel ff opletten met snijden dat je geen spelden in de weg hebt zitten

So now I could cut the stack in three pieces of 5 inch wide ( this depends on the pattern)
Beware of the pins when cutting!!

De 60 graden lijn van de liniaal komt nu langs de rechte onderkant van de baan te liggen en de eerste snee wordt gemaakt

with the 60 line on the straight downside the first cut is made

Ik draai de baan stof om zodat de schuine lijn  aan de andere kant ligt

I turn the fabric so the 60 line is on the left side now.

en dan wordt de stof in drie stukken verdeeld.......60 graden lijn aan de onderkant, 5 inch lijn aan de linkerkant


Then I cut three parts of the fabric....60 line on the bottom, 5' line on the left.

De zo ontstane diamantvorm wordt in tweëen gedeeld waarna er rechtsbeneden en linksboven even een speld wordt gestoken om de draadrichting aan te geven.




The diamond is to be cut in half now.
after that a pin on the downside right and the upside left will mark the straight-grain edges.

en al met al ontstaat op die manier een behoorlijk stapeltje driehoekjes


And so a lot of triangles are born.

Ik weet uit ervaring dat er in amerikaanse patronen altijd heel ruime hoeveelheden  stof worden  aangegeven.
In het patroon staan 6 yards van de hoofdkleur aangegeven, maar ik heb maar 4 1/2 yard....wel een erg groot verschil.
Daarom heb ik de rest van de benodigde driehoeken ook al gesneden om te zien of ik uitkom met de hoeveelheid.
En ja hoor....op het nippertje maar wél genoeg.
alleen ben ik nog hard aan het denken om de quilt tóch kleiner te maken want 2 mtr x 2.60 mtr vind ik aan de ruime kant.

I know from experience that the given amount of fabrics is always generous in the american patterns.
It says 6 yards of  the main fabric is needed but I only have 4 1/2 yard.....the difference is huge.
So I cut the rest of the needed triangles to see if I have enough fabric.
and YES, I do have...it's on the edge but still enough.
But I'm still thinking about making the quilt smaller....78' x 108' is kinda big!!!

En toen was het tijd om aan het eten te beginnen.
En speciaal voor bij de quiltstof heb ik paarse spruiten gekocht!!!
Kleuren zo mooi bij de stof !! Vinden jullie ook niet???

and then it was time to make dinner!!
I specially bought purple brussels sprouts!!
Because they match so beautiful with the fabric...don't you agree???

Paarse spruiten bestaan misschien al 145 jaar ofzo, maar ík had ze nog nooit gezien!!
en tja, dat moet ik dan toch wel ff proberen natuurlijk.
Voor herhaling vatbaar, ze smaken wat zoeter en zachter dan de groene.
en voor wie denkt dat ik de boel belazer en ze gewoon na een jaar weer terug gevonden heb in de ijskast,
het bewijs

Maybe purple brussels sprouts already exist for about 145 years or so, but I never saw them before!!
and ofcourse I had to try them.
I will buy them again because they were delicious, sweeter and softer taste then the green ones.
And for anyone who thinks I'm a cheater who found them sprouds in the fridge after a year or so...here's the proof, the package I bought them in.

en 's avonds dan eindelijk het uur van de waarheid....eindelijk het leuke gedeelte van de stack& whack:
Kijken hoe de hexagons euit komen te zien!!!!
Dus de boel aan elkaar naaien!!!!
en daarvoor gebruik ik dan mijn nieuwe, oude pfaffje, tweedehands gekocht via internet!!!
Mijn Pfaffje heeft een jonkie gekregen!!!
zoek de verschillen hihihihi



and the in the evening the fun part...sewing the hexagons together to see what the results are!!!
To do that I used my new,  old Paff....that I bought from the internet.
My pfaffje  got a young one!!!
Watch and look for the differences!!!!.

En deze heb ik ermee gemaakt

and these ones were made with it!!!!

Groetjes; fien

5 opmerkingen:

Marit zei

hahahaha, je bent een blijft een maf mens hoor!! Pakje always..... Geniale titel dus gauw maken, dat quilt!

Paarse spruiten kende ik al, ben een spruitjesgek dus tja.... Wist je dat er ook paarse boerenkool bestaat en paarse wortelen natuurlijker zijn dan oranje. dat laatste kleurtje is door ons gekomen, teelt maar van nature waren ze dat niet. ;-)

Ik vind je driehoekjes er fantastisch uitzien, heel mooi stofje!!

Je hexjes mogen er ook zijn. En gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!!

Marie-José H zei

Gij zijt goed bezig.Mooie duidelijke tutorial heb je ervan gemaakt. Dat vraagt om volgelingen:-) Maar nu even niet. Ik vind je hexjes geweldig. Ga het zeker nog een keer proberen maar dat wordt wel volgend jaar. En ik lees dat jij volgend jaar ook al een neiuw project op stapel hebt staan. Bij mij komt de naam pas achteraf maar jij hebt de naam al vooraf voor elkaar. Tis maar waar je door geobsedeerd bent in het leven. De apple of always(lol)

Annemieke zei

Wat een duidelijke uitleg heb je gemaakt. En bedankt voor de "mama appelsap"in quiltland: nu kan ik nooit meer een klokhuisquilt zien zonder aan maandverband te denken :o)

Ulla's Quilt World zei

I love the quilt! :)

jolie zei

zat erg te "knoeien" mbt de 60 graden .... jouw uitleg is duidelijk en snap het nu dan ook :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...