liefde

liefde
mijn andere grote liefde....

welkom, welcome

welkom op mijn blog vol met quilt - (en een weinig andere) -verhalen.
Maak het jezelf gemakkelijk, neem er een kopje koffie of thee bij.
Een reactie mag, graag zelfs, maar is geen verplichting. ( doe ik bij anderen ook niet altijd)

welcome to my blog filled with quilt- and some other story's.
Make it cosy for yourself, take a cup of coffee or tea and enjoy.
Placing a comment is nice though no must. ( I haven't always time to do this by others too)

woensdag 30 april 2014

quilten is wiskunde

Een tijdje geleden kocht ik een quiltboek als kadootje voor een vriendin.
Bleek dat ze het al had.
En hoewel ik het, zo op het eerste gezicht (kaft dus) , niet voor mezelf zou kopen besloot ik toch om het zelf te houden.
Want er stonden toch wel leuke dingen in.
A while ago I bought a quilt-book as a present for my quiltingfriend.
Turned out she owned already a copy of it.
And though I wouldn't buy it for myself at first sight, I changed my mind looking in to it and decided to keep it to myself.
There are some cute techniques in it.

En ineens begint het quilten een beetje op wiskunde te lijken.
En laat ik daar nu net heel slecht in geweest te zijn op school.....
Maar in dat boek staan leuke, beetje 3-D bloemen en die bevallen me eigenlijk wel heel goed voor op mijn wedstrijdquilt.
Dus op naar de winkel met de A en daar voor  72 eurocent een mooi setje gereedschap gekocht!!
Meneer Senden, mijn vroegere wiskundeleraar zou trots op me zijn geweest!!!
And then suddenly quilting starts beiing a kind of mathematics.
I was so bad at that in school.....
But the book contains some gorgeous 3-D-ish flowers and I like them.
So I went to a cheap store and bought this set for 72 eurocents!!!
My former mathematicsteacher, mr Senden, would be proud of me!!

Eigenlijk ging het voornamelijk om de gradenboog.
Ik had eerst geprobeerd om zonder te werken maar dat pakte toch minder goed uit.


I only just needed the quadrant (?)
I tried to work without it but it turned out not so well.
Links is met boog en rechts zonder.
zoek de verschillen!

The left one was made with the quadrant and the right one without.
Seek the differences!

het is best nogal een werk om die bloemetjes te maken.
Eerst de achtergrond aftekenen en een hoop vierkante  lapjes knippen
It's a lot of work making these flowers.
Draw the background into little pieces and cut a lot of little squares.

Er wordt een cirkel uit de ondergrond geknipt, en dan worden al die kleine stukjes genummerd.
met schilderstape worden de cijfers erop geplakt.

A circle is being cut out of the background.
and the all the little pieces get numbered with little pieces of painterstape with numbers on it.

De kleine stukjes worden uitgeknipt
The little pieces are being cut

En netjes op nummer weggelegd
And put carefully aside.

En al die vierkante stukjes stof?
and all those small charmes?

Die worden dubbelgevouwen en lekker snel aan één kant dichtgenaaid.
They are folded into half squares and then chainpieced
Dit is het resultaat: een soort van zuidwester voor kabouters.
and here's the result, a kind of rainhat for  gnomes

De kabouters waren er overigens niet zo blij mee.
Sinds kaboutersheugenis dragen ze alleen maar RODE puntmutsen

 The gnomes weren't very delighted as they never wear anything else then RED hats

En ook bij de smurfen raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
Zij dragen alleen maar WITTE mutsen

The smurfs don't want them either..........as they only wear WHITE hats

Dus dan naaien we de andere zijde van de muts ook maar dicht en dan ziet het er meteen heel anders uit...als de neus van vendetta!!
So we sew the other side of the hat and that gives it a different look....like vendetta's nose!!!

De stukjes van de ondergrond worden dan weer aan elkaar genaaid maar nu met telkens een neus ertussen!!
The pieces of the background are being sewed together again but now with a nose inbetween!!

En tis algemeen bekend dat alle neuzen dezelfde richting uit moeten staan
And everyone knows it's the best when all noses point in the same direction
Als ie dan helemaal klaar is komt ie op mijn quilt te staan.
Een ietwat wazige foto maar hey, het is ook nog een geheim hoe deze quilt eruit komt te zien !!
All finished it is placed on my quilt.
and yes, the picture is quite blurry but hey, it's a secret quilt after all!!

Groetjes: fien

1 opmerking:

Marie-José H zei

Amai Fien waren die bloemen zoveel werk? Pfff, je moet er maar zin in hebben. Maar ze zien er wel geweldig uit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...